Nu nærmer tiden sig, hvor mange butikker afholder den årlige lageroptælling. Vi vil gerne hjælpe dig godt på vej og i gang. Derfor denne mail, som vi håber du og dit personale vil læse.
I iPOS har vi 2 måder du kan lave status på. Den ene metode viser vi i denne video, og her bruger du blot din(e) kasse(r) til selve optællingen. Det er kun få af vores kunder som bruger denne mulighed.
Derfor koncentrerer vi os i denne mail om generelle tips og ideer til den anden metode som vi også kalder offline status. Vi har lavet en ny og opdateret video, der viser dig alt hvad du har brug for at vide vedrørende iPOS Offline Status - alt fra installationprocessen på din iPhone eller iPad, til hvordan du genererer din statuskladde og bogfører den. Denne metode er langt hurtigere fordi I kan være ligeså mange til at tælle som I har scannere, og så kræver den kun internetforbindelse, når I starter optælling op, og igen når I afleverer den ... men det har du forhåbentlig allerede set i videoen :-)
Desuden vil vi gerne give dig et par gode tips og tricks med på vejen, som du allerede nu kan begynde at have med i overvejelsenprocessen for jeres optælling.
Statuslicenser og scannere: Sådan kommer du i gang
Giv os besked om, hvor mange statuslicenser og scannere du vil bestille - kontakt os på mail eller telefon. Gør dig selv en tjeneste, og lad være med at vente med at bestille til sidste øjeblik, da der altid er stor efterspørgsel på scannere i denne periode.
- Vores trådløse scanner inkl. cradle koster kr. 2.995,-
- En statuslicens koster kr. 500,- pr. enhed pr. år.
Tips & tricks
- Sørg for at både scannere og iPhones/iPads er fuldt opladede inden I går i gang.
- Optællingen går meget hurtigere, hvis stregkoderne er nemt tilgængelige. Har du mange produkter på lagerhylder der skal scannes, så vend stregkoden udad, så du slipper for at skulle vende varen, hver eneste gang du scanner. Ligeså kan det spare dig meget tid, hvis hangtags på tøj mm. hænger uden på varen. Hvis I er to personer der deltager i stausoptællingen, men kun har ét scannersæt, kan din kollega hjælpe dig med disse ting undervejs.
- Undervejs i optællingen, kan du støde på varer, som endnu ikke er oprettet med stregkode, hvor stregkoden på varen er forkert, eller hvor stregkoden er faldet af varen. Saml disse varer løbende i en kasse eller lignende, i stedet for at gå fra og til, hver gang du støder på en stregkode, der ikke kan scannes. Det sikrer dig et bedre flow, og du kan koncentrere dig 100% om at scanne, indtil du har været hele butikken igennem. Efterfølgende kan disse varer tilføjes til optællingen på kassen/backoffice - alternativt kan din kollega, der ikke scanner, klare dette undervejs.
- Vent med at oprette din statuskladde, indtil du starter optællingen. Det sikrer, at du har et helt friskt udgangspunkt for det forventede lagerantal. Og HUSK i det øjeblik du opretter din statuskladde, så laver iPOS et øjebliksbillede af dit lager. Det er dette øjebliksbillede, der sammenlignes med din optælling, og en evt. difference som i sidste ende bliver bogført. Så er du i tvivl om en vare skal tælles med, så tænk på om den var der, da du oprettede din statuskladde. Var den det, skal den tælles med, ellers ikke.
- Har du en lagersektion med varer, der fx. er pakket ned, kan du tælle disse på forhånd. Du kan nemlig godt lave en optælling af en sektion, før du opretter din statuskladde i iPOS.
- Hvis det er muligt, så lav optællingen uden for åbningstid. Hermed vil du slippe for at lave modreguleringer i statuskladden, på de varer der er solgt efter optællingsstart.
- Hvis du har integration mellem din webshop og iPOS, og du modtager ordrer undervejs i optællingen, gælder de samme regler. Er du i tvivl, om varen er optalt eller ej, så spørg din kollega, der tæller sektionen, hvor varen sælges eller plukkes.
- Dan jer et overblik over statusoptællingen ved at dele den op i sektioner. Print fx. store tal fra 1-50 ud på A4-ark, som tapes fast på sektionen (reol, stativ eller lignende). Når sektionen er færdigoptalt, kvitterer personen der har talt denne sektion med navn/initialer på papiret. På denne måde ved alle i butikken om sektionen er optalt, samt hvem der har optalt den, hvis der skulle opstå tvivl om hvorvidt varen er scannet eller ej.
- Tag løbende backup af din optælling ved at trykke på Backup-knappen.